leren schrijven, beroepen, worden wat je wil

het boek van de voorstelling

Marie-Louise & Mark Sekrève maken een originele tekening van Giraf

Worden wat je wil. En wat kun je allemaal worden? Van alles!

Er zijn zoveel geweldige beroepen! Wat dacht je van kok, fietsenmaker, astronaut, dokter, brandweerman en paardentrainer?
En wat zou jij willen worden, Giraf?
In de educatieve vertelvoorstelling "Giraf wilt schrijver worden" gaat het natuurlijk weer over de bekende vrienden Giraf, Olifant, Krook en Zebra. Ze dromen over wat ze later worden willen. Er zijn zoveel beroepen... En wat zijn het ook nog eens zulke leuke beroepen!
Olifant weet al heel veel wat hij zou willen doen. En Krook en Zebra ook. Maar Giraf? Hij weet het niet...
In deze vrolijke, interactieve vertelvoorstelling ontdekt Giraf, samen met de kinderen, allerlei beroepen en vooral het plezier van leren voor wat je later worden wilt. Er wordt gedanst, getekend en gezongen. En met wat hulp van de kinderen komen we er ook vast achter wat Giraf kan worden! Dat belooft een feestje te worden in de Nationale Voorleesdagen 2022..
De vertelvoorstelling is geschreven en wordt gespeeld door Marie-Louise en Mark Sekreve en is gebaseerd op het prentenboek 'Giraf schrijft!'
  Olifant leert Giraf de letter G

De vertelvoorstelling gaat natuurlijk over het prentenboek “Giraf schrijft!”

Waar gaat deze vrolijke kleutervoorstelling nu precies over? Over beroepen natuurlijk! Wat kun je eigenlijk allemaal worden? En moet je daar veel voor leren? En sommige beroepen zijn best spannend ook! Schrijver worden bijvoorbeeld, want schrijver worden, dat begint met leren schrijven. En dan vooral dat allereerste moment van voor het eerst je eigen naam schrijven! Dat bijzondere moment, dat je je eigen naam voor het allereerst schrijft. Want dat moment is voor een kind (en voor de ouders vaak ook) een bijzondere tijd. In de vertelvoorstelling oefenen de kinderen samen met Giraf, zodat ook zij het woord Giraf kunnen schrijven. Of in ieder geval (en dat is het allerbelangrijkste) het plezier van schrijven en lezen meekrijgen.

Een leuke vertelvoorstelling die mooi aansluit op de belevingswereld van groepen 1, 2 en 3

De vertelvoorstelling van Mark en Marie Louise is speciaal geschreven voor groepen 1, 2 en 3 met het oog op de belevingswereld, ontwikkeling en interesses van deze groepen. Er is daarom gekozen voor een zeer afwisselende voorstelling. Waarbij de kinderen regelmatig kunnen staan, meedansen, denken, antwoord kunnen geven en bewegen. Deze interactieve vorm zorgt ervoor dat de groepen van begin tot eind geboeid blijven.
Ervaring leert dat het vooraf lezen van het boek (in de weken voor de vertelvoorstelling), de verbinding en het feest der herkenning vergroot. Daarom zijn er, ook dit jaar, weer leer en leessuggesties beschikbaar voor de behandeling van het boek in de groepen.
Wij, als prentenboekenmakers en schrijvers van deze vertelvoorstelling, hebben gekozen om ons te richten op de jongste leerlingen van het basisonderwijs, omdat we gemerkt hebben dat voor hen de Kinderboekenperiode een uitgelezen kans is om het plezier van leren lezen en leren schrijven over te brengen op hen. Het enthousiasme van de vertelvoorstelling vormt een leuke start of mooie aanvulling op het zelf leren lezen, schrijven en bezig zijn met taal in de breedste zin van het woord binnen het basisonderwijs. En dat alles op een zeer feestelijke, vrolijke manier!

Voor wie is de vertelvoorstelling?

De vertelvoorstelling richt zich op leerlingen van 3 tot en met 7 jaar (groepen 0/voorschool, 1, 2 en 3). Het speelt in op de belevingswereld van juist deze kinderen. Tijdens de vertelvoorstelling worden er liedjes gezongen, waar met bewegingen die de kinderen meedoen, wordt er meegedacht aan oplossingen, vragen gesteld aan kinderen en is zo de betrokkenheid van de leerlingen zeer hoog en is het plezier groot (niet onbelangrijk!)

Kort op een rijtje

  • De vertelvoorstelling wordt gespeeld en is geschreven door de auteurs van de prentenboeken van Giraf zelf.
  • De vertelvoorstelling is een toneelbewerking van het prentenboek ‘Giraf schrijft!.’
  • Het sluit mooi aan op het thema van de Kinderboekenweek “Beroepen” (en behandelt dit onderwerp passend bij de leeftijd van groepen 1, 2 en 3).
  • De vertelvoorstelling gaat over net doen alsof, spelen, woorden verzinnen, fantasie, elkaar steunen en ontdekken.
  • In de voorstelling verkleedt Mark zich als Giraf, worden er (zelfgemaakte) liedjes gezongen, toneelgespeeld, getekend en worden de kinderen actief betrokken bij het verhaal.
  • Het stuk is geschikt voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar (voorschool, groep 1-3).
  • De voorstelling duurt ongeveer 45-50 minuten.
  • Materiaal (geluidsapparatuur, tekenpapier, decorstukken, etc.) wordt meegenomen.
  • Tijd voor de opbouw en ook de afbouw is +/- 35 minuten.
  • Voor de groep zijn er kleurplaten, posters en tekeningen uit de vertelvoorstelling als aandenken aan de kinderboekenweek.
  • We maken er een geweldige ervaring voor de leerlingen van!

Reacties op onze eerdere vertelvoorstellingen...

pcb Het Baken

Voor de tweede keer konden de leerlingen van onze school genieten van de avonturen van Giraf, Krokodil, Olifant en Zebra. Vol enthousiasme werd er meegedaan en meegeleefd met de avonturen van deze bijzondere dieren.
Het is knap hoe met simpele hulpmiddelen de kinderen mee kunnen leven en meedoen. 
Doordat in de groep het boek al gelezen was, werd het voor de kinderen een feest van herkenning.
Wij kijken uit naar de voorstelling volgende jaar. met vriendelijke groet,
Tineke Straver-Koning, Directrice pcb Het Baken

 

OBS De Optimist

Al enkele jaren genieten de jongste kinderen van Obs de Optimist van de avonturen van Giraf. De kracht van de vertelvoorstelling zit hem vooral in het interactieve, het rustige spel, de liedjes en muziek die erbij gebruikt worden. Ook zien de kinderen hoe de beide auteurs giraf tot leven wekken als zij al tekenend giraf laten ontstaan en er ondertussen de kinderen met hun vertelkunsten bij betrekken. De reacties van de leerkrachten en kinderen zijn unaniem zeer enthousiast. Net als ikzelf.

Remco Brandt, Directeur OBS De Optimist, Hoofddorp

Bredeschool Omnibus

De vertelvoorstelling door de schrijvers/tekenaars Marie-Louise en Mark Sekrève heeft alle elementen in zich die borg staan voor honderd procent betrokkenheid van kinderen en leraren. Ze beginnen de voorstelling met uit te leggen hoe de boeken die ze gezamenlijk bedenken, schrijven én tekenen tot stand komen. De waarde “samenwerking” wordt letterlijk zichtbaar wanneer ze met z’n tweeën één tekening laten ontstaan. Het publiek toont zich zeer verwonderd: kán dat? Ja, je kunt sámen tekenen!

 De compleetheid van deze voorstelling zit ook in de actieve en logisch opgebouwde deelname van de kinderen doordat ze van nature meegaan met de liedjes en bijbehorende bewegingen. De voorstelling is doorlopend boeiend voor de kinderen, er is geen enkel moment van verminderde aandacht of wegtrekkende betrokkenheid. Knap hoe je met twee spelers drie rollen kunt spelen! Goed ontworpen en geregisseerd.  

Tenslotte is er nog de kleurplaat voor de verdere verwerking en het napraten in de groep. Compleet, boeiend gespeeld en uitstekend afgestemd op het begrijpend vermogen en de spanningsboog van deze jonge kinderen. Complimenten!

Frank Roël, Directeur Bredeschool Omnibus, Amstelveen

KC BuitenRijck

“Wat hebben we vandaag ontzettend genoten van de vertelvoorstelling!" De manier waarop Mark en Marie-Louise de kinderen betrekken bij deze voorstelling is fantastisch; zingen, dansen, hulp inschakelen….!

Tevens spelen ze onwijs leuk in op de uitspraken van kinderen, de vele lachsalvo’s en ontstond er op deze manier een gezamenlijk spel vol humor en spanning. Wij zijn zeer nieuwsgierig naar de andere vertelvoorstellingen en zijn dan ook voornemens hen absoluut nog eens te benaderen!”

Anke Roudman, Onderbouwcoördinator en groepsleerkracht op kindcentrum BuitenRijck, Rijswijk

Islamitische Basisschool As-Siddieq

Wat hebben jullie het leuk gedaan. Jullie wisten precies de kinderen te boeien en te blijven boeien, zelfs mijn collega’s vonden het een opsteker waard. Voor jullie echt chapeau! Ik kreeg na schooltijd van verschillende ouders ook nog complimenten over jullie en ook de directie van onze school was zeer enthousiast! Echt waar!
Nogmaals bedankt namens de leerlingen en het team van Al-Yaqoet.
Hoda Bakboord, leerkracht, Basisschool As-Siddieq, Amsterdam

Montessorischool Leidschenveen

Mark en Marie-Louise hebben op onze school verschillende keren een vertelvoorstelling gegeven. Zij slagen er telkens weer in hun jonge publiek ademloos mee te laten leven met de avonturen, die zij hun hoofdpersonen laten beleven. De kinderen gaan helemaal mee in de verbeeldingskracht van de vertellers en zijn nog lang na de voorstelling in de ban van het verhaal. Steeds zien we dat ze in de klas spontaan verder gaan met het naspelen, tekenen, navertellen of naspelen van scenes, waarmee ze de voorstelling opnieuw beleven en verwerken.

Dineke de Korte, Directeur Montessorischool Leidschenveen

Vrijeschool Widar

Op onze Lentemarkt “Spring de boeken in!” die in het teken stond van boeken en lezen, hebben Mark en Marie-Louise Sekrève presentaties gegeven over het schrijven en illustreren van een prentenboek. Met behulp van witte vellen papier, stiften, een grote dosis humor en vakmanschap, namen zij de kinderen mee in het proces van losse ideetjes tot kleurrijk prentenboek. Kinderen, ouders en leerkrachten waren onder de indruk van hun inhoudelijke verhaal, de samenwerking en het prachtige resultaat. Mark en Marie-Louise weten jong en oud te boeien.

N. Demaret, Schoolleider, Vrijeschool Widar te Delft.