Reis mee met Giraf!
Een vertelvoorstelling die aansluit op de belevingswereld van groep 1, 2 en 3
Deze vertelvoorstelling is speciaal geschreven voor groepen 1, 2 en 3 met het oog op de belevingswereld, ontwikkeling en interesses van deze groepen. Er is daarom gekozen voor een afwisselende voorstelling, met tekst, tekenen, bewegingen en dit alles in interactieve vorm, zodat het hen zal blijven boeien van begin tot eind.
Ervaring leert dat het vooraf lezen van het boek (in de weken voor de vertelvoorstelling), de verbinding en het feest der herkenning vergroot. Daarom is ook dit jaar weer een pdf beschikbaar gesteld met leersuggesties voor de behandeling van het boek in de groepen zelf.
Wij richten ons specifiek op de jongste leerlingen, omdat we gemerkt hebben dat voor hen het juist een uitgelezen moment om hen ook te betrekken bij het plezier van lezen, schrijven en taal. Deze groep heeft hiervoor een voorstelling nodig, die nauw aansluit op hun ontwikkeling en belevingswereld.
Met deze interactieve, educatieve en ook vrolijke vertelvoorstelling brengen we graag een bezoekje aan uw school.
Mark wordt Giraf. Alle kinderen kunnen dat zien, zodat het niet eng is
Voor wie is de vertelvoorstelling vooral heel geschikt?
De kleutervoorstelling is voor 3 tot en met 7 jaar (groepen 0/voorschool, 1, 2 en 3). Het speelt in op de kinderen, door regelmatig samen te zingen en de kinderen mee te laten doen en bewegen, zodat ze met plezier de vertelvoorstelling beleven en volhouden (ook belangrijk).
De feiten nog 1x op een rijtje
De vertelvoorstelling is een toneelbewerking van het prentenboek ‘Giraf leert fietsen.’
Het sluit perfect aan op het thema van de Kinderboekenweek “Vervoersmiddelen.”
De vertelvoorstelling gaat over durven, reizen, samenwerken en jezelf overwinnen.
In de voorstelling verkleedt Mark zich als Giraf, wordt er gezongen, verteld, toneelgespeeld en worden de kinderen hier actief bij betrokken.
Het stuk is geschikt voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar (voorschool, groep 1-3).
Het geheel duurt 50 minuten.
Materiaal (geluidsapparatuur, tekenpapier, decorstukken, etc.) wordt allemaal meegenomen.
Tijd voor de opbouw en ook de afbouw is +/- 35 minuten.
Voor de groep zijn er kleurplaten, posters en tekeningen uit de vertelvoorstelling als aandenken aan de kinderboekenweek.
We maken er een geweldige ervaring voor de leerlingen van!
Reacties op onze eerdere vertelvoorstellingen...
KC BuitenRijck
“Wat hebben we vandaag ontzettend genoten van de vertelvoorstelling!" De manier waarop Mark en Marie-Louise de kinderen betrekken bij deze voorstelling is fantastisch; zingen, dansen, hulp inschakelen….!
Tevens spelen ze onwijs leuk in op de uitspraken van kinderen, de vele lachsalvo’s en ontstond er op deze manier een gezamenlijk spel vol humor en spanning. Wij zijn zeer nieuwsgierig naar de andere vertelvoorstellingen en zijn dan ook voornemens hen absoluut nog eens te benaderen!”
Anke van Heijnsbergen, Onderbouwcoördinator en groepsleerkracht op kindcentrum BuitenRijck, Rijswijk
Islamitische Basisschool As-Siddieq
Hoda Bakboord, leerkracht, Basisschool As-Siddieq, Amsterdam
Bredeschool Omnibus
De vertelvoorstelling door de schrijvers/tekenaars Marie-Louise en Mark Sekrève heeft alle elementen in zich die borg staan voor honderd procent betrokkenheid van kinderen en leraren. Ze beginnen de voorstelling met uit te leggen hoe de boeken die ze gezamenlijk bedenken, schrijven én tekenen tot stand komen. De waarde “samenwerking” wordt letterlijk zichtbaar wanneer ze met z’n tweeën één tekening laten ontstaan. Het publiek toont zich zeer verwonderd: kán dat? Ja, je kunt sámen tekenen!
De compleetheid van deze voorstelling zit ook in de actieve en logisch opgebouwde deelname van de kinderen doordat ze van nature meegaan met de liedjes en bijbehorende bewegingen. De voorstelling is doorlopend boeiend voor de kinderen, er is geen enkel moment van verminderde aandacht of wegtrekkende betrokkenheid. Knap hoe je met twee spelers drie rollen kunt spelen! Goed ontworpen en geregisseerd.
Tenslotte is er nog de kleurplaat voor de verdere verwerking en het napraten in de groep. Compleet, boeiend gespeeld en uitstekend afgestemd op het begrijpend vermogen en de spanningsboog van deze jonge kinderen. Complimenten!
Frank Roël, Directeur Bredeschool Omnibus, Amstelveen
Montessorischool Leidschenveen
Mark en Marie-Louise hebben op onze school verschillende keren een vertelvoorstelling gegeven. Zij slagen er telkens weer in hun jonge publiek ademloos mee te laten leven met de avonturen, die zij hun hoofdpersonen laten beleven. De kinderen gaan helemaal mee in de verbeeldingskracht van de vertellers en zijn nog lang na de voorstelling in de ban van het verhaal. Steeds zien we dat ze in de klas spontaan verder gaan met het naspelen, tekenen, navertellen of naspelen van scenes, waarmee ze de voorstelling opnieuw beleven en verwerken.
Dineke de Korte, Directeur Montessorischool Leidschenveen
Vrijeschool Widar
Op onze Lentemarkt “Spring de boeken in!” die in het teken stond van boeken en lezen, hebben Mark en Marie-Louise Sekrève presentaties gegeven over het schrijven en illustreren van een prentenboek. Met behulp van witte vellen papier, stiften, een grote dosis humor en vakmanschap, namen zij de kinderen mee in het proces van losse ideetjes tot kleurrijk prentenboek. Kinderen, ouders en leerkrachten waren onder de indruk van hun inhoudelijke verhaal, de samenwerking en het prachtige resultaat. Mark en Marie-Louise weten jong en oud te boeien.
N. Demaret, Schoolleider, Vrijeschool Widar te Delft.
De vertelvoorstelling Giraf houdt van groen
De vertelvoorstelling De grappige geschiedenis van Giraf en Krook
De vertelvoorstelling Giraf en zijn vrienden
De vertelvoorstelling het Dikkebillenmonster
De vertelvoorstelling Giraf schrijft!
De vertelvoorstelling Giraf viert feest
De vertelvoorstelling Grandioso Marveloso!
De vertelvoorstelling Giraf leert fietsen
De vertelvoorstelling Bamse en Het Dikkebillenmonster