vertelvoorstelling de geschiedenis van Giraf, kinderboekenweek 2020

Mark en Marie Louise tekenen samen Giraf tijdens de voorstelling

De grappige geschiedenis van Krook en Giraf!

Kinderboekenweek 2020 gaat dit jaar over geschiedenis. Best een "moeilijker" onderwerp voor de allerjongsten. Want was is dat nu precies "geschiedenis?" In het vrolijke prentenboek 'Giraf en de krookeritis' wordt het verhaal vertelt over Giraf die doet of hij ziek is. Dit past mooi bij het thema; het is de grappige geschiedenis van Krook en Giraf.
Met dat in het hoofd hebben Marie-Louise en Mark deze geheel nieuwe vertelvoorstelling geschreven.
In deze interactieve en educatieve vertelvoorstelling denkt Giraf dat Krook ziek is. Hij wil hem heerlijk verwennen, dat vindt Krook ook wel een goed plan. Hij verzint een eigen ziekte: de krookeritis.
Giraf doet alles om hem beter te krijgen. En niets werkt...
Krook weet iets waar hij misschien wel beter van wordt... De taarten van Olifant...
Wordt Krook echt beter van taart eten?
Begrijpt Giraf dat Krook eigenlijk niet echt ziek is?
Bestaat er echt de vreselijke Krookeritis?
Hmmm...
Als alle kinderen meehelpen komt Giraf vast tot de goede oplossing en loopt deze geschiedenis helemaal goed af. En dat is fijn, want Giraf houdt wel van verhalen met een goede afloop. Wie niet? Wij allemaal!

theatervoorstelling voor de kleuters

Giraf en Zebra zwaaien naar iedereen die ze ontmoeten

Een leuke vertelvoorstelling die mooi aansluit op de belevingswereld van groepen 1, 2 en 3

De vertelvoorstelling van Mark en Marie Louise zijn speciaal geschreven voor groepen 1, 2 en 3 met het oog op de belevingswereld, ontwikkeling en interesses van deze groepen. Er is daarom gekozen voor een zeer afwisselende voorstelling. Waarbij de kinderen regelmatig kunnen staan, meedansen, denken en bewegen. Deze interactieve vorm zorgt ervoor dat de groepen van begin tot eind geboeid blijven.
Ervaring leert dat het vooraf lezen van het boek (in de weken voor de vertelvoorstelling), de verbinding en het feest der herkenning vergroot. Daarom zijn er, ook dit jaar, weer leer en leessuggesties beschikbaar voor de behandeling van het boek in de groepen.
Wij, als prentenboekenmakers en schrijvers van vertelvoorstellingen, hebben gekozen om ons te richten op de jongste leerlingen van het basisonderwijs, omdat we gemerkt hebben dat voor hen de Kinderboekenperiode een uitgelezen kans is om het plezier van bezig zijn met verhalen over te brengen op hen. Het enthousiasme van de vertelvoorstelling vormt een leuke start of mooie aanvulling op het zelf leren lezen, schrijven en bezig zijn met taal.

theater voorstelling de geschiedenis van Giraf en krook
kleutervoorstelling voor groep 1,2 en 3 met Giraf
thestervoorstelling voor groep 1,2 en 3 en de kleuters
vertelvoorstelling kinderboekenweek 2020

Voor wie is de vertelvoorstelling?

De vertelvoorstelling richt zich op leerlingen van 3 tot en met 7 jaar (groepen 0/voorschool, 1, 2 en 3). Het speelt in op de belevingswereld van juist deze kinderen. Tijdens de vertelvoorstelling worden er liedjes gezongen, waar met bewegingen die de kinderen meedoen, wordt er meegedacht aan oplossingen, vragen gesteld aan kinderen en is zo de betrokkenheid van de leerlingen zeer hoog en is het plezier groot (niet onbelangrijk!)

Kort op een rijtje

  • De vertelvoorstelling wordt gespeeld en is geschreven door de auteurs van de prentenboeken van Giraf zelf.
  • De vertelvoorstelling is een toneelbewerking van het prentenboek ‘Giraf en de Krookeritis.’
  • Het sluit mooi aan op het thema van de Kinderboekenweek “Geschiedenis” (en behandelt dit onderwerp passend bij de leeftijd van groepen 1, 2 en 3).
  • De vertelvoorstelling gaat over net doen alsof, spelen, woorden verzinnen, fantasie, elkaar steunen en ontdekken.
  • In de voorstelling verkleedt Mark zich als Giraf, worden er (zelfgemaakte) liedjes gezongen, toneelgespeeld, getekend en worden de kinderen actief betrokken bij het verhaal.
  • Het stuk is geschikt voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar (voorschool, groep 1-3).
  • Het geheel duurt ongeveer 50 minuten.
  • Materiaal (geluidsapparatuur, tekenpapier, decorstukken, etc.) wordt meegenomen.
  • Tijd voor de opbouw en ook de afbouw is +/- 35 minuten.
  • Voor de groep zijn er kleurplaten, posters en tekeningen uit de vertelvoorstelling als aandenken aan de kinderboekenweek.
  • We maken er een geweldige ervaring voor de leerlingen van!

Reacties op onze eerdere vertelvoorstellingen...

 

OBS De Optimist

Al enkele jaren genieten de jongste kinderen van Obs de Optimist van de avonturen van Giraf. De kracht van de vertelvoorstelling zit hem vooral in het interactieve, het rustige spel, de liedjes en muziek die erbij gebruikt worden. Ook zien de kinderen hoe de beide auteurs giraf tot leven wekken als zij al tekenend giraf laten ontstaan en er ondertussen de kinderen met hun vertelkunsten bij betrekken. De reacties van de leerkrachten en kinderen zijn unaniem zeer enthousiast. Net als ikzelf.

Remco Brandt, Directeur OBS De Optimist, Hoofddorp

Bredeschool Omnibus

De vertelvoorstelling door de schrijvers/tekenaars Marie-Louise en Mark Sekrève heeft alle elementen in zich die borg staan voor honderd procent betrokkenheid van kinderen en leraren. Ze beginnen de voorstelling met uit te leggen hoe de boeken die ze gezamenlijk bedenken, schrijven én tekenen tot stand komen. De waarde “samenwerking” wordt letterlijk zichtbaar wanneer ze met z’n tweeën één tekening laten ontstaan. Het publiek toont zich zeer verwonderd: kán dat? Ja, je kunt sámen tekenen!

 De compleetheid van deze voorstelling zit ook in de actieve en logisch opgebouwde deelname van de kinderen doordat ze van nature meegaan met de liedjes en bijbehorende bewegingen. De voorstelling is doorlopend boeiend voor de kinderen, er is geen enkel moment van verminderde aandacht of wegtrekkende betrokkenheid. Knap hoe je met twee spelers drie rollen kunt spelen! Goed ontworpen en geregisseerd.  

Tenslotte is er nog de kleurplaat voor de verdere verwerking en het napraten in de groep. Compleet, boeiend gespeeld en uitstekend afgestemd op het begrijpend vermogen en de spanningsboog van deze jonge kinderen. Complimenten!

Frank Roël, Directeur Bredeschool Omnibus, Amstelveen

KC BuitenRijck

“Wat hebben we vandaag ontzettend genoten van de vertelvoorstelling!" De manier waarop Mark en Marie-Louise de kinderen betrekken bij deze voorstelling is fantastisch; zingen, dansen, hulp inschakelen….!

Tevens spelen ze onwijs leuk in op de uitspraken van kinderen, de vele lachsalvo’s en ontstond er op deze manier een gezamenlijk spel vol humor en spanning. Wij zijn zeer nieuwsgierig naar de andere vertelvoorstellingen en zijn dan ook voornemens hen absoluut nog eens te benaderen!”

Anke Roudman, Onderbouwcoördinator en groepsleerkracht op kindcentrum BuitenRijck, Rijswijk

Islamitische Basisschool As-Siddieq

Wat hebben jullie het leuk gedaan. Jullie wisten precies de kinderen te boeien en te blijven boeien, zelfs mijn collega’s vonden het een opsteker waard. Voor jullie echt chapeau! Ik kreeg na schooltijd van verschillende ouders ook nog complimenten over jullie en ook de directie van onze school was zeer enthousiast! Echt waar!
Nogmaals bedankt namens de leerlingen en het team van Al-Yaqoet.
Hoda Bakboord, leerkracht, Basisschool As-Siddieq, Amsterdam

Montessorischool Leidschenveen

Mark en Marie-Louise hebben op onze school verschillende keren een vertelvoorstelling gegeven. Zij slagen er telkens weer in hun jonge publiek ademloos mee te laten leven met de avonturen, die zij hun hoofdpersonen laten beleven. De kinderen gaan helemaal mee in de verbeeldingskracht van de vertellers en zijn nog lang na de voorstelling in de ban van het verhaal. Steeds zien we dat ze in de klas spontaan verder gaan met het naspelen, tekenen, navertellen of naspelen van scenes, waarmee ze de voorstelling opnieuw beleven en verwerken.

Dineke de Korte, Directeur Montessorischool Leidschenveen

Vrijeschool Widar

Op onze Lentemarkt “Spring de boeken in!” die in het teken stond van boeken en lezen, hebben Mark en Marie-Louise Sekrève presentaties gegeven over het schrijven en illustreren van een prentenboek. Met behulp van witte vellen papier, stiften, een grote dosis humor en vakmanschap, namen zij de kinderen mee in het proces van losse ideetjes tot kleurrijk prentenboek. Kinderen, ouders en leerkrachten waren onder de indruk van hun inhoudelijke verhaal, de samenwerking en het prachtige resultaat. Mark en Marie-Louise weten jong en oud te boeien.

N. Demaret, Schoolleider, Vrijeschool Widar te Delft.

Meneer de schrijver mag ik u een vraag stellen?

de kinderboekenauteurs marie louise Sekreve spelen de vertelvoorstelling tijdens de kinderboekenweek 2020
Eureka' de schrijver krijgt een idee voor een nieuw boek