De grappige geschiedenis van Krook en Giraf!
Een leuke vertelvoorstelling die mooi aansluit op de belevingswereld van groepen 1, 2 en 3
De vertelvoorstelling van Mark en Marie Louise zijn speciaal geschreven voor groepen 1, 2 en 3 met het oog op de belevingswereld, ontwikkeling en interesses van deze groepen. Er is daarom gekozen voor een zeer afwisselende voorstelling. Waarbij de kinderen regelmatig kunnen staan, meedansen, denken en bewegen. Deze interactieve vorm zorgt ervoor dat de groepen van begin tot eind geboeid blijven.
Ervaring leert dat het vooraf lezen van het boek (in de weken voor de vertelvoorstelling), de verbinding en het feest der herkenning vergroot. Daarom zijn er, ook dit jaar, weer leer en leessuggesties beschikbaar voor de behandeling van het boek in de groepen.
Wij, als prentenboekenmakers en schrijvers van vertelvoorstellingen, hebben gekozen om ons te richten op de jongste leerlingen van het basisonderwijs, omdat we gemerkt hebben dat voor hen de Kinderboekenperiode een uitgelezen kans is om het plezier van bezig zijn met verhalen over te brengen op hen. Het enthousiasme van de vertelvoorstelling vormt een leuke start of mooie aanvulling op het zelf leren lezen, schrijven en bezig zijn met taal.
Voor wie is de vertelvoorstelling?
De vertelvoorstelling richt zich op leerlingen van 3 tot en met 7 jaar (groepen 0/voorschool, 1, 2 en 3). Het speelt in op de belevingswereld van juist deze kinderen. Tijdens de vertelvoorstelling worden er liedjes gezongen, waar met bewegingen die de kinderen meedoen, wordt er meegedacht aan oplossingen, vragen gesteld aan kinderen en is zo de betrokkenheid van de leerlingen zeer hoog en is het plezier groot (niet onbelangrijk!)
Kort op een rijtje
- De vertelvoorstelling wordt gespeeld en is geschreven door de auteurs van de prentenboeken van Giraf zelf.
- De vertelvoorstelling is een toneelbewerking van het prentenboek ‘Giraf en de Krookeritis.’
- Het sluit mooi aan op het thema van de Kinderboekenweek “Geschiedenis” (en behandelt dit onderwerp passend bij de leeftijd van groepen 1, 2 en 3).
- De vertelvoorstelling gaat over net doen alsof, spelen, woorden verzinnen, fantasie, elkaar steunen en ontdekken.
- In de voorstelling verkleedt Mark zich als Giraf, worden er (zelfgemaakte) liedjes gezongen, toneelgespeeld, getekend en worden de kinderen actief betrokken bij het verhaal.
- Het stuk is geschikt voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar (voorschool, groep 1-3).
- Het geheel duurt ongeveer 50 minuten.
- Materiaal (geluidsapparatuur, tekenpapier, decorstukken, etc.) wordt meegenomen.
- Tijd voor de opbouw en ook de afbouw is +/- 35 minuten.
- Voor de groep zijn er kleurplaten, posters en tekeningen uit de vertelvoorstelling als aandenken aan de kinderboekenweek.
- We maken er een geweldige ervaring voor de leerlingen van!
Reacties op onze eerdere vertelvoorstellingen...
OBS De Optimist
Al enkele jaren genieten de jongste kinderen van Obs de Optimist van de avonturen van Giraf. De kracht van de vertelvoorstelling zit hem vooral in het interactieve, het rustige spel, de liedjes en muziek die erbij gebruikt worden. Ook zien de kinderen hoe de beide auteurs giraf tot leven wekken als zij al tekenend giraf laten ontstaan en er ondertussen de kinderen met hun vertelkunsten bij betrekken. De reacties van de leerkrachten en kinderen zijn unaniem zeer enthousiast. Net als ikzelf.
Remco Brandt, Directeur OBS De Optimist, Hoofddorp
Bredeschool Omnibus
De vertelvoorstelling door de schrijvers/tekenaars Marie-Louise en Mark Sekrève heeft alle elementen in zich die borg staan voor honderd procent betrokkenheid van kinderen en leraren. Ze beginnen de voorstelling met uit te leggen hoe de boeken die ze gezamenlijk bedenken, schrijven én tekenen tot stand komen. De waarde “samenwerking” wordt letterlijk zichtbaar wanneer ze met z’n tweeën één tekening laten ontstaan. Het publiek toont zich zeer verwonderd: kán dat? Ja, je kunt sámen tekenen!
De compleetheid van deze voorstelling zit ook in de actieve en logisch opgebouwde deelname van de kinderen doordat ze van nature meegaan met de liedjes en bijbehorende bewegingen. De voorstelling is doorlopend boeiend voor de kinderen, er is geen enkel moment van verminderde aandacht of wegtrekkende betrokkenheid. Knap hoe je met twee spelers drie rollen kunt spelen! Goed ontworpen en geregisseerd.
Tenslotte is er nog de kleurplaat voor de verdere verwerking en het napraten in de groep. Compleet, boeiend gespeeld en uitstekend afgestemd op het begrijpend vermogen en de spanningsboog van deze jonge kinderen. Complimenten!
Frank Roël, Directeur Bredeschool Omnibus, Amstelveen
KC BuitenRijck
“Wat hebben we vandaag ontzettend genoten van de vertelvoorstelling!" De manier waarop Mark en Marie-Louise de kinderen betrekken bij deze voorstelling is fantastisch; zingen, dansen, hulp inschakelen….!
Tevens spelen ze onwijs leuk in op de uitspraken van kinderen, de vele lachsalvo’s en ontstond er op deze manier een gezamenlijk spel vol humor en spanning. Wij zijn zeer nieuwsgierig naar de andere vertelvoorstellingen en zijn dan ook voornemens hen absoluut nog eens te benaderen!”
Anke Roudman, Onderbouwcoördinator en groepsleerkracht op kindcentrum BuitenRijck, Rijswijk
Islamitische Basisschool As-Siddieq
Hoda Bakboord, leerkracht, Basisschool As-Siddieq, Amsterdam
Montessorischool Leidschenveen
Mark en Marie-Louise hebben op onze school verschillende keren een vertelvoorstelling gegeven. Zij slagen er telkens weer in hun jonge publiek ademloos mee te laten leven met de avonturen, die zij hun hoofdpersonen laten beleven. De kinderen gaan helemaal mee in de verbeeldingskracht van de vertellers en zijn nog lang na de voorstelling in de ban van het verhaal. Steeds zien we dat ze in de klas spontaan verder gaan met het naspelen, tekenen, navertellen of naspelen van scenes, waarmee ze de voorstelling opnieuw beleven en verwerken.
Dineke de Korte, Directeur Montessorischool Leidschenveen
Vrijeschool Widar
Op onze Lentemarkt “Spring de boeken in!” die in het teken stond van boeken en lezen, hebben Mark en Marie-Louise Sekrève presentaties gegeven over het schrijven en illustreren van een prentenboek. Met behulp van witte vellen papier, stiften, een grote dosis humor en vakmanschap, namen zij de kinderen mee in het proces van losse ideetjes tot kleurrijk prentenboek. Kinderen, ouders en leerkrachten waren onder de indruk van hun inhoudelijke verhaal, de samenwerking en het prachtige resultaat. Mark en Marie-Louise weten jong en oud te boeien.
N. Demaret, Schoolleider, Vrijeschool Widar te Delft.
De nieuwe vertelvoorstelling Gi-ga-groene Giraf
De vertelvoorstelling Reis mee met Giraf!
De vertelvoorstelling Giraf en zijn vrienden
De vertelvoorstelling het Dikkebillenmonster
De vertelvoorstelling Giraf schrijft!
De vertelvoorstelling Giraf viert feest
De vertelvoorstelling Grandioso Marveloso!
De vertelvoorstelling Giraf leert fietsen
De vertelvoorstelling Bamse en Het Dikkebillenmonster
De vertelvoorstelling Bamse en Oudebeer
Algemene voorwaarden vertelvoorstelling