‘Bij Giraf thuis en op school!’

Bij Giraf thuis en op school!

In de periode rond de Nationale Voorleesdagen 2024 (van 22 januari tot en met 2 februari) spelen Marie-Louise en Mark Sekrève 'Bij Giraf thuis en op school!'
Deze voorstelling is gebaseerd op het allernieuwste prentenboek uit de Giraffenserie 'Giraf gaat naar school.'
In deze vrolijke, interactieve én educatieve vertelvoorstelling gaan we, samen met Giraf van thuis voor het eerste mee naar school. Giraf houdt van zijn huis, alles is zo fijn en alles is gezellig. Als Zebra vertelt dat ze morgen voor het eerst naar school gaan moet Giraf daar wel aan wennen... Giraf naar school? Maar hoe is het daar? En wordt het wel leuk? Giraf vindt dat maar wat spannend, maar Olifant helpt hem. Samen gaan ze op weg. Krook gaat nog niet, hij blijft lekker thuis. Giraf wil ook wel thuis blijven... Op school worden ze begroet door meester IJsbeer, die Giraf komt ophalen voor zijn eerste dag. Zou Giraf het wel leuk vinden? En hoe vinden Zebra en Olifant het op school?
Samen met de steun van de kinderen gaat Giraf beginnen aan zijn eerste dag op school, een feest der herkenning voor de leerlingen. De kinderen zingen mee met de liedjes en bewegen mee met het avontuur. En dankzij hen wordt het een Giraffen-dag om nooit te vergeten!

theatervoorstelling gebaseerd op de prentenboeken van giraf en olifant voor de kinderboekenweek 2023

Olifant vertelt Giraf zijn idee

Een interactieve en educatieve vertelvoorstelling die mooi aansluit op de belevingswereld van groepen 1, 2 en 3

De vertelvoorstelling van Mark en Marie Louise is speciaal geschreven voor groepen 1, 2 en 3 met het oog op de belevingswereld, ontwikkeling en interesses van deze groepen. Er is daarom gekozen voor een zeer afwisselende voorstelling, waarbij de leerlingen regelmatig kunnen staan, meedansen, denken en bewegen. Deze interactieve vorm zorgt ervoor dat de groepen van begin tot eind geboeid blijven.
Ervaring leert dat het vooraf lezen van het boek (in de weken voor de vertelvoorstelling), de verbinding en het feest der herkenning vergroot.
Wij, als prentenboekenmakers en schrijvers van vertelvoorstellingen, hebben gekozen om ons te richten op de jongste leerlingen van het basisonderwijs, omdat we gemerkt hebben dat voor hen de Kinderboekenperiode een uitgelezen kans is om het plezier van bezig zijn met verhalen over te brengen op hen. Het enthousiasme van de vertelvoorstelling vormt een leuke start en een mooie aanvulling op voorgelezen worden en het zelf leren lezen, schrijven en bezig zijn met taal in brede zin.

alle kinderen juichen mee met Giraf en Krook tijdens de voorstelling
marie-louise en mark spelen Giraf en krook in de vertelvoorstelling
theatervoorstelling van giraf voor de kinderboekenweek 2023
bij mij thuis, krook en giraf hebben spijt, optreden in de kinderboekenweek

Dans mee met Giraf 

Voor wie is de vertelvoorstelling?

De vertelvoorstelling richt zich op leerlingen van 3 tot en met 7 jaar (groepen 0/voorschool, 1, 2 en 3). Het speelt in op de belevingswereld van juist deze kinderen. Tijdens de vertelvoorstelling worden er liedjes gezongen, met bewegingen erbij die de leerlingen mogen meedoen, wordt er door de kinderen meegedacht over oplossingen, worden er vragen gesteld aan hen en wordt er zo gezorgd dat de betrokkenheid van de leerlingen zeer groot is en is het plezier evenzo groot (niet onbelangrijk!) Dit alles met de intentie om de vertelvoorstelling een mooie ervaring voor hen te maken en het educatieve aspect op een speelse manier aan te bieden.

Kort op een rijtje

  • De vertelvoorstelling wordt gespeeld en is geschreven door de auteurs en illustratoren van de prentenboeken van Giraf zelf.
  • De vertelvoorstelling is een toneelbewerking van het prentenboek ‘Giraf gaat naar school.’
  • De vertelvoorstelling gaat over thuis zijn, de verschillen met school, de eerste schoolervaring, elkaar steunen en de kracht in jezelf ontdekken.
  • In de voorstelling verkleedt Mark zich als Giraf, worden er (zelfgemaakte) liedjes gezongen, toneelgespeeld, getekend en worden de kinderen actief betrokken bij het verhaal.
  • Het stuk is geschikt voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar (voorschool, groep 1-3).
  • Het geheel duurt ongeveer 50 minuten.
  • Materiaal (geluidsapparatuur, tekenpapier, decorstukken, etc.) wordt meegenomen.
  • Tijd voor de opbouw en ook de afbouw is +/- 35 minuten.
  • Voor de groep zijn er kleurplaten, posters en de tekening uit de vertelvoorstelling als aandenken.
  • We maken er een geweldige ervaring voor de leerlingen van!

Reacties op onze eerdere vertelvoorstellingen...

Westerparkschool

Beste Marie-Louise en Mark, Hier hebben de leerkrachten enorm genoten van de voorstelling! Met simpele middelen transformeren en de kinderen daarin meenemen was heel erg leuk om te zien. Ook de kinderen waren zeer enthousiast en blij dat ze mee mochten bewegen. Het boek van de voorstelling wordt nog regelmatig door ze gepakt en ingekeken. Bedankt en tot een volgend keer. Met vriendelijke groet,
Judith van der Vegt, Westerparkschool, Amsterdam

OBS De Optimist

Al enkele jaren genieten de jongste kinderen van Obs de Optimist van de avonturen van Giraf. De kracht van de vertelvoorstelling zit hem vooral in het interactieve, het rustige spel, de liedjes en muziek die erbij gebruikt worden. Ook zien de kinderen hoe de beide auteurs giraf tot leven wekken als zij al tekenend giraf laten ontstaan en er ondertussen de kinderen met hun vertelkunsten bij betrekken. De reacties van de leerkrachten en kinderen zijn unaniem zeer enthousiast. Net als ikzelf.

Remco Brandt, Directeur OBS De Optimist, Hoofddorp

IKC Oudkarspel

Dank jullie wel Marie-Louise en Mark! En wat hebben we weer allemaal onwijs genoten van de vertelvoorstelling van Giraf, stralende kindergezichten en juffen!!! Bedankt voor dit plezier! En graag weer tot volgend jaar! Vriendelijke groeten,
Annet van Loenen, leerkracht IKC Oudkarspel

Bredeschool Omnibus

De vertelvoorstelling door de schrijvers/tekenaars Marie-Louise en Mark Sekrève heeft alle elementen in zich die borg staan voor honderd procent betrokkenheid van kinderen en leraren. Ze beginnen de voorstelling met uit te leggen hoe de boeken die ze gezamenlijk bedenken, schrijven én tekenen tot stand komen. De waarde “samenwerking” wordt letterlijk zichtbaar wanneer ze met z’n tweeën één tekening laten ontstaan. Het publiek toont zich zeer verwonderd: kán dat? Ja, je kunt sámen tekenen!

 De compleetheid van deze voorstelling zit ook in de actieve en logisch opgebouwde deelname van de kinderen doordat ze van nature meegaan met de liedjes en bijbehorende bewegingen. De voorstelling is doorlopend boeiend voor de kinderen, er is geen enkel moment van verminderde aandacht of wegtrekkende betrokkenheid. Knap hoe je met twee spelers drie rollen kunt spelen! Goed ontworpen en geregisseerd.  

Tenslotte is er nog de kleurplaat voor de verdere verwerking en het napraten in de groep. Compleet, boeiend gespeeld en uitstekend afgestemd op het begrijpend vermogen en de spanningsboog van deze jonge kinderen. Complimenten!

Frank Roël, Directeur Bredeschool Omnibus, Amstelveen

KC BuitenRijck

“Wat hebben we vandaag ontzettend genoten van de vertelvoorstelling!" De manier waarop Mark en Marie-Louise de kinderen betrekken bij deze voorstelling is fantastisch; zingen, dansen, hulp inschakelen….!

Tevens spelen ze onwijs leuk in op de uitspraken van kinderen, de vele lachsalvo’s en ontstond er op deze manier een gezamenlijk spel vol humor en spanning. Wij zijn zeer nieuwsgierig naar de andere vertelvoorstellingen en zijn dan ook voornemens hen absoluut nog eens te benaderen!”

Anke Roudman, Onderbouwcoördinator en groepsleerkracht op kindcentrum BuitenRijck, Rijswijk

Islamitische Basisschool As-Siddieq

Wat hebben jullie het leuk gedaan. Jullie wisten precies de kinderen te boeien en te blijven boeien, zelfs mijn collega’s vonden het een opsteker waard. Voor jullie echt chapeau! Ik kreeg na schooltijd van verschillende ouders ook nog complimenten over jullie en ook de directie van onze school was zeer enthousiast! Echt waar!
Nogmaals bedankt namens de leerlingen en het team van Al-Yaqoet.
Hoda Bakboord, leerkracht, Basisschool As-Siddieq, Amsterdam

Montessorischool Leidschenveen

Mark en Marie-Louise hebben op onze school verschillende keren een vertelvoorstelling gegeven. Zij slagen er telkens weer in hun jonge publiek ademloos mee te laten leven met de avonturen, die zij hun hoofdpersonen laten beleven. De kinderen gaan helemaal mee in de verbeeldingskracht van de vertellers en zijn nog lang na de voorstelling in de ban van het verhaal. Steeds zien we dat ze in de klas spontaan verder gaan met het naspelen, tekenen, navertellen of naspelen van scenes, waarmee ze de voorstelling opnieuw beleven en verwerken.

Dineke de Korte, Directeur Montessorischool Leidschenveen

Vrijeschool Widar

Op onze Lentemarkt “Spring de boeken in!” die in het teken stond van boeken en lezen, hebben Mark en Marie-Louise Sekrève presentaties gegeven over het schrijven en illustreren van een prentenboek. Met behulp van witte vellen papier, stiften, een grote dosis humor en vakmanschap, namen zij de kinderen mee in het proces van losse ideetjes tot kleurrijk prentenboek. Kinderen, ouders en leerkrachten waren onder de indruk van hun inhoudelijke verhaal, de samenwerking en het prachtige resultaat. Mark en Marie-Louise weten jong en oud te boeien.

N. Demaret, Schoolleider, Vrijeschool Widar te Delft.

de tekenaars van giraf laten een tekening zienMarie-louise sekreve laat een tekening zien, Maar er klopt iets niet...

de leerlingen doen mee met de interactieve educatieve voorstelling Iedereen tuurt met Zebra mee