kaft Giraf gaat logeren

IJsbeer tuurt over het water

Giraf en zijn vrienden 

Speciaal voor Kinderboekenweek 2018 hebben Marie-Louise en Mark Sekrève een vertelvoorstelling geschreven rond het thema van dit jaar: Vriendschap. Een mooi thema, dat binnen de school en de schooltijd een belangrijke plek inneemt in een kinderleven. Vriendschap omvat vele kanten: leren delen, samenwerken, elkaar begrijpen, ruimte geven aan elkaar en omgaan met de momenten dat het niet gaat zoals jij het wil. Al deze leerervaringen komen samen in dit sprekende thema.
Een prachtige start voor een educatieve voorstelling met als basis het boek: Giraf gaat logeren. Een boek waar deze facetten aan bod komen. In het boek gaat Giraf voor het eerst logeren bij IJsbeer, samen met Zebra. Ze vindt het maar wat leuk, samen weg. Maar Giraf vindt het moeilijk om zijn beste vrienden Krook en Olifant achter te laten. Gelukkig is het geweldig bij IJsbeer, op het eiland waar er altijd sneeuw ligt. Giraf geniet enorm. Maar als het ’s avonds donker wordt en Zebra in slaap valt, voelt Giraf zich erg alleen. Hij mist Olifant en Krook zo. Gelukkig is daar IJsbeer. Hij weet een mooie oplossing…

De vertelvoorstelling is speciaal geschreven voor de belevingswereld van groep 1, 2 en 3

Deze vertelvoorstelling is speciaal geschreven voor groepen 1, 2 en 3, met het oog op de belevingswereld, ontwikkeling en interesses van deze groepen. Er is daarom gekozen voor een afwisselende voorstelling, met tekst, tekenen, bewegingen en dit alles in interactieve vorm, zodat het hen zal blijven boeien van begin tot eind.
Ervaring leert dat het vooraf lezen van het boek (in de weken voor de vertelvoorstelling), de verbinding en het feest der herkenning vergroot. Daarom is ook dit jaar weer een pdf beschikbaar gesteld met leersuggesties voor de behandeling van het boek in de groepen zelf.
Wij richten ons specifiek op de jongste leerlingen, omdat we gemerkt hebben dat voor hen het juist een uitgelezen moment om hen ook te betrekken bij het plezier van lezen, schrijven en taal. Deze groep heeft hiervoor een voorstelling nodig, die nauw aansluit op hun ontwikkeling en belevingswereld.
Met deze interactieve, educatieve en ook vrolijke vertelvoorstelling brengen we graag een bezoekje aan uw school.

 

Wat gebeurt er allemaal in de interactieve schoolvoorstelling?

In de voorstelling ‘Giraf en zijn vrienden’ vertellen we over de boeken van Giraf en de andere boeken. We laten zien hoe we samen tekenen (op één vel en tegelijkertijd). En we lezen (kort) voor uit het boek Giraf gaat logeren. Mark verkleedt zich als Giraf en pakt zijn spullen bij elkaar om te gaan logeren bij IJsbeer. Samen met Zebra (Marie-Louise) gaat hij op weg naar het eiland waar het altijd koud is. Er wordt gezongen en de kinderen mogen mee bewegen en zingen met de liedjes. Samen met de hulp van de kinderen overwint Giraf zijn angst in de nacht en, leert hij wat echte vriendschap betekent. De tekeningen, die gemaakt worden mogen natuurlijk met de groepen mee, zodat ze nog ingekleurd kunnen worden. En als afsluiting krijgen de groepen een leuke kleurplaat mee van Giraf en IJsbeer en een mooie poster voor in de klas!

Marie-Louise en Mark laten zien hoe ze samen Giraf tekenen

Voor wie is de vertelvoorstelling vooral heel geschikt?

De kleutervoorstelling is voor 3 tot en met 7 jaar (groepen 0/voorschool, 1, 2 en 3).Het speelt in op de kinderen, door regelmatig samen te zingen en de kinderen mee te laten doen en bewegen, zodat ze met plezier de vertelvoorstelling beleven en volhouden (ook belangrijk).

De feiten nog 1x op een rijtje

De vertelvoorstelling is een toneelbewerking van het prentenboek ‘Giraf gaat logeren.’
Het sluit perfect aan op het thema van de Kinderboekenweek “Vriendschap.”
De vertelvoorstelling gaat over vriendschap, samenwerken en jezelf overwinnen.
In de voorstelling verkleedt Mark zich als Giraf, wordt er gezongen, verteld, toneelgespeeld en worden de kinderen hier actief bij betrokken.
Het stuk is geschikt voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar (voorschool, groep 1-3).
Het geheel duurt 50 minuten.
Materiaal (geluidsapparatuur, tekenpapier, decorstukken, etc) wordt allemaal meegenomen.
Tijd voor opbouw is +/- 30minuten.
Tekeningen, kleurplaten en een poster krijgt de groep als aandenken aan het optreden.
Het wordt een geweldige ervaring voor uw leerlingen.

En hier wat enthousiaste reacties van scholen op onze vorige voorstelling:

Montessorischool Leidschenveen

Mark en Marie-Louise hebben op onze school verschillende keren een vertelvoorstelling gegeven. Zij slagen er telkens weer in hun jonge publiek ademloos mee te laten leven met de avonturen, die zij hun hoofdpersonen laten beleven. De kinderen gaan helemaal mee in de verbeeldingskracht van de vertellers en zijn nog lang na de voorstelling in de ban van het verhaal. Steeds zien we dat ze in de klas spontaan verder gaan met het naspelen, tekenen, navertellen of naspelen van scenes, waarmee ze de voorstelling opnieuw beleven en verwerken.

Dineke de Korte, Directeur Montessorischool Leidschenveen

Bredeschool Omnibus

De vertelvoorstelling door de schrijvers/tekenaars Marie-Louise en Mark Sekrève heeft alle elementen in zich die borg staan voor honderd procent betrokkenheid van kinderen en leraren. Ze beginnen de voorstelling met uit te leggen hoe de boeken die ze gezamenlijk bedenken, schrijven én tekenen tot stand komen. De waarde “samenwerking” wordt letterlijk zichtbaar wanneer ze met z’n tweeën één tekening laten ontstaan. Het publiek toont zich zeer verwonderd: kán dat? Ja, je kunt sámen tekenen!

Het verhaal van het Dikkebillenmonster heeft die dubbele bodem die kinderen een waarheid van meerdere kanten laat zien. Het “monster” wordt weliswaar als zodanig opgevoerd, maar blijkt eigenlijk een lief en aardig wezen te zijn. Het overwinnen van angst is ook een mooi voorbeeld voor jonge kinderen, die in het sociale verband van de groep hun weg nog moeten zien te vinden. De compleetheid van deze voorstelling zit ook in de actieve en logisch opgebouwde deelname van de kinderen doordat ze van nature meegaan met de liedjes en bijbehorende bewegingen. De voorstelling is doorlopend boeiend voor de kinderen, er is geen enkel moment van verminderde aandacht of wegtrekkende betrokkenheid. Knap hoe je met twee spelers drie rollen kunt spelen! Goed ontworpen en geregisseerd.  

Tenslotte is er nog de kleurplaat voor de verdere verwerking en het napraten in de groep. Compleet, boeiend gespeeld en uitstekend afgestemd op het begrijpend vermogen en de spanningsboog van deze jonge kinderen. Complimenten!

Frank Roël, Directeur Bredeschool Omnibus, Amstelveen

KC BuitenRijck

“Wat hebben we vandaag ontzettend genoten van de vertelvoorstelling ‘Het Dikkebillenmonster’! De manier waarop Mark en Marie-Louise de kinderen betrekken bij deze voorstelling is fantastisch; zingen, dansen, hulp inschakelen….!

Tevens spelen ze onwijs leuk in op de uitspraken van kinderen, de vele lachsalvo’s en ontstond er op deze manier een gezamenlijk spel vol humor en spanning. Wij zijn zeer nieuwsgierig naar de andere vertelvoorstellingen en zijn dan ook voornemens hen absoluut nog eens te benaderen!”

Anke van Heijnsbergen, Onderbouwcoördinator en groepsleerkracht op kindcentrum BuitenRijck, Rijswijk

Vrijeschool Widar

Op onze Lentemarkt “Spring de boeken in!” die in het teken stond van boeken en lezen, hebben Mark en Marie-Louise Sekrève presentaties gegeven over het schrijven en illustreren van een prentenboek. Met behulp van witte vellen papier, stiften, een grote dosis humor en vakmanschap, namen zij de kinderen mee in het proces van losse ideetjes tot kleurrijk prentenboek. Kinderen, ouders en leerkrachten waren onder de indruk van hun inhoudelijke verhaal, de samenwerking en het prachtige resultaat. Mark en Marie-Louise weten jong en oud te boeien.

N. Demaret, Schoolleider, Vrijeschool Widar te Delft.